Hoe kom je op de radio?
Vroeger was het gebruikelijk dat pluggers met cd’tjes bij de deejays en programmamakers naar binnenstapten. Ze probeerden dan te deejays te overtuigen om het liedje te draaien.
Inmiddels is er erg veel veranderd in Radioland. De meeste zenders werken nu met uploadboxen waar platenmaatschappijen hun muziek kunnen droppen. Bij een aantal zenders werkt men nog wel met pluguren. Hier zit dan meestal een muziekredacteur. Pluggers staan dan in de rij en vertellen welke nieuwe release eruit is. Er komen vaak nog maar weinig deejays bij de plug. Het gaat immers om de muziek en die hebben ze al gekregen. Ook de pluggersuren in Loosdrecht voor de regionale omroepen zijn inmiddels opgeheven.
Toch is er nog een groot aanbod van vaak wat oudere pluggers die zich laten inhuren. Tarieven variëren van € 500,- tot € 1000,-. Wat op zich begrijpelijk is. Pluggen kost met name ook erg veel wacht- en reistijd.
De ervaring van vele artiesten is dat ze weinig informatie terug ontvangen van de pluggers. Natuurlijk hebben de pluggers wel hun best gedaan, maar zij ontvangen op hun beurt vaak maar erg weinig respons van de radiomakers. Het zijn termen als ‘wel leuk, gaan we niet draaien of ligt op m’n stapeltje’ die ze terugkrijgen en vaak nauwelijks inhoudelijke feedback. Dat maakt het dan ook lastig om naar artiesten te rapporteren.
In plaats van een ouderwetse plugger inhuren is het zeker voor zowel bekende als minder bekende artiesten vaak efficienter om met een digitale plugger in zee te gaan. Voor een fractie van de kosten kan je dan je track onder de aandacht laten brengen bij de relevante radiozenders. Het biedt je dan ook de mogelijkheid om meerdere tracks als single te releasen.
Voor digitale promotie wereldwijd kan je kijken op
Voor digitale radiopromotie in Nederland of Vlaanderen kun je terecht bij Muziekpromotor.
Een andere partij die met name buiten Nederland aktief is, is: https://ipluggers.com/